یکشنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
افت فروش آیفون در چین؛ اپل تنها بازنده بازار موبایل در سهماهه اول ۲۰۲۵
در حالی که بازار موبایل چین در سهماهه ابتدایی سال ۲۰۲۵ روندی صعودی را تجربه کرده، برند اپل برخلاف رقبای چینی خود، با کاهش فروش روبهرو شده است. طبق آمار تازهای که توسط مؤسسه IDC منتشر شده، فروش آیفون در چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته افتی ۹ درصدی داشته و این موضوع نگرانیهایی درباره عملکرد اپل در یکی از مهمترین بازارهای جهانی ایجاد کرده است.
اپل تنها برند با کاهش فروش در بازار چین
براساس گزارش IDC، اپل در فصل نخست سال ۲۰۲۵ حدود ۹.۸ میلیون دستگاه آیفون در چین عرضه کرده است؛ عددی که باعث کاهش سهم بازار این شرکت به ۱۳.۷ درصد شده، درحالیکه این سهم در مدت مشابه سال قبل ۱۷.۴ درصد بود. این کاهش باعث شد اپل به تنها برند بزرگی تبدیل شود که در این دوره افت فروش را تجربه کرده است.
جالب اینجاست که این کاهش فروش برای اپل، هفتمین فصل متوالی است که ادامه دارد—نشان از یک روند نگرانکننده در بازار موبایل چین.
رشد قدرتمند برندهای چینی در بازار داخلی
برخلاف اپل، برندهای چینی مثل شیائومی عملکرد درخشانی داشتهاند. شیائومی با عرضهی ۱۳.۳ میلیون دستگاه گوشی، رشد فروش ۴۰ درصدی را ثبت کرده و حالا پیشتاز بازار چین است. بهطور کلی، بازار موبایل چین در سهماهه اول ۲۰۲۵ رشد ۳.۳ درصدی را تجربه کرده است.
قیمتگذاری اپل؛ مانعی برای بهرهمندی از یارانههای دولتی
یکی از دلایل عقبماندن اپل از رقبا، ساختار قیمتگذاری محصولات این برند است. دولت چین در ابتدای سال ۲۰۲۵ طرحی برای تحریک بازار ارائه داد که شامل بازپرداخت ۱۵ درصدی برای خرید کالاهای الکترونیکی تا سقف ۶۰۰۰ یوان (حدود ۸۲۰ دلار) بود.
درحالیکه قیمت پایه آیفون ۱۶ معادل ۵۹۹۹ یوان است، ولی اپل عملاً از این یارانهها بینصیب مانده، چرا که سود یارانه برای مشتریان در سطح آیفون بسیار ناچیز بوده و انگیزه خرید را کاهش داده است.
جمعبندی:
افت فروش آیفون در چین میتواند زنگ خطری برای اپل باشد؛ چرا که این برند در رقابت با تولیدکنندگان چینی مثل شیائومی، که با قیمتگذاری مناسب و استراتژیهای محلی، بازار را در اختیار گرفتهاند، جایگاهش را به چالش میبیند. اگر اپل نتواند سیاستهای فروش و قیمتگذاری خود را در این بازار استراتژیک بازنگری کند، ممکن است افت فروش برای فصلهای بعدی هم ادامهدار باشد.